Heuglijk nieuws: in 2020 behaalden we op ons KAA Gent YouTubekanaal opnieuw meer dan 1 miljoen interacties (1,23 miljoen om exact te zijn).
Die interacties zijn de optelsom van het aantal views, likes en comments bij onze videos. Daarnaast hebben we op dit moment 15.500 abonnees, 3.270 meer dan in 2019. Meer stats over het voorbije jaar op YouTube lees je onderaan het artikel.
Samenwerking met productiehuis Zumo en aantrekken digital marketeer
We willen de opwaartse lijn op YouTube niet alleen doortrekken, we gaan ook resoluut voor een nog betere videokwaliteit dankzij onze samenwerking met het Gentse productiehuis Zumo.
Die samenwerking gaat van het ontwikkelen van de audiovisuele look van de club, over technische ondersteuning en begeleiding van het communicatieteam, tot het maken van reportages en presentaties. Aan de views en reacties op recente videos merken we nu al dat dit gesmaakt wordt.
De ambitie? Samen de digitale look van KAA Gent naar een hoger niveau brengen en zo een nog aantrekkelijkere partij worden voor onze partners. Enkele mooie resultaten van onze samenwerking kan u hierboven en hieronder alvast bekijken.
Een integraal deel van die ambitie is daarnaast ook het aantrekken van een digitale marketeer die over enkele weken bij ons aan de slag gaat.
YouTube: enkele cijfers uit 2020
- 1.205.451 views
- 20.662 likes
- 659 dislikes
- 3342 reacties.
- 15.500 abonnees
TOTAAL: 1.230.114 YouTube-interacties in 2020
2019 vs 2020
De voornaamste verschillen in vergelijking met vorig jaar:
- langere kijktijd (+29%)
- langere gemiddelde kijkduur (+ 1 minuut)
- meer abonnees die langer kijken
De kijktijd is met bijna een derde toegenomen: van 44.201 uren kijktijd in 2019 naar 56.801 uren in 2020 (+ 29%)
In 2019 trokken we in totaal meer abonnees aan, maar dit jaar kijken zowel abonnees als niet-abonnees langer en meer naar onze videos. Waar onze abonnees in 2019 instonden voor 11,6% van de totale kijktijd, was dit in 2020 reeds gestegen naar 20,2%, bijna een verdubbeling.
Zowel de abonnees als de niet-abonnees kijken gemiddeld dus langer naar een video. Waar een abonnee en een niet-abonnee in 2019 gemiddeld 1:53 minuten en 1:56 minuten keken, stegen deze cijfers in 2020 naar respectievelijk 2:59 minuten en 2:47 minuten per video. De gemiddelde kijktijd ging dus met ongeveer een minuut omhoog.
Conclusie:
- We slagen erin steeds meer niet-abonnees om te zetten naar abonnees op onze YouTubepagina;
- deze abonnees nemen een groter deel van de kijktijd en de views voor hun rekening;
- de gemiddelde kijktijd stijgt met bijna een minuut voor zowel abonnees als niet-abonnees.
Op naar 1,5 miljoen interacties in 2021!